Indledning

vadested-150x150Kulturlivet i Danmark står i et vadested. På den ene side af floden befinder sig et langstrakt bjerglandskab – gennemsyret af offentligt styret vilje til systematisering og regulering som aldrig set før – og på den anden side af floden et uigennemtrængeligt vildnis af krav fra forbrugere og politikere om større oplevelser, mere dansk, noget til børnene, internationale resultater og samarbejde med erhvervslivet i én stor, uformelig national branding.

Kulturinstitutionernes ledere går jævnligt i land på begge sider og kæmper en heroisk kamp om at få opmærksomheden rettet mod det rigtige – nemlig kunsten, traditionen, de stolte værdier og projekter, der beriger menneskers livsindhold – for, kort tid efter, at blive tvunget ud i strømmen igen. Landet er befolket af kulturhelte med våde tøfler.

Kulturinstitutionerne modtager store bidrag fra den offentlige økonomi. Omfanget gør, at kulturpolitik i høj grad kommer til udtryk som fordelingspolitik. Er det retfærdigt, at én institution – Det Kongelige Teater – modtager halvdelen af støttemidlerne til teaterområdet? Var byggeriet af DR’s koncerthus for dyrt, og hvem er kommet til at bøde for det? Skal rytmisk musik ikke have lige så meget støtte som klassisk musik?  Er folkemindesamlinger ikke lige så vigtige som kunstmuseer? Hvor mange biblioteksfilialer skal der være i en kommune? Hvilke film skal vises i biograferne, og hvilke i tv?

Efter en lang årrække i velfærdsstatens favn har dansk kulturliv gennemgået en enestående opblomstring og specialisering, der har gjort en mangfoldighed af udtryk og betydning tilgængelig for befolkningen. Kulturlivet er blevet en helt igennem legitim del af det danske demokrati, og der er bred opbakning fra vælgerne til en af verdens mest generøse kulturinvesteringer – uanset partifarve, særligt da man gennem armslængdeprincippet finansierer kulturlivet med minimal politisk indblanding i detaljerne. Men den velfærdsstatslige sikring af kulturinstitutionerne har også medført en stærk fragmentering, og kulturlivets sektorer har gennem årene muret sig inde i genreopdelte enheder og reservater, der er stærkt optaget af at sikre egen overlevelse.

About author
Dirigent, forfatter og ekstern lektor - stifter af Exart Performances og Associate Fellow ved Oxford University
Submit your comment

Please enter your name

Please enter a valid email address

Please enter your message

Exart Performances © 2018 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER